Meteen naar de inhoud
Home | Gezonde recepten | Deze voedingssupplementen kies je ook in de zomer

Deze voedingssupplementen kies je ook in de zomer

    Met de zonnige zomers in Nederland zou je haast denken dat je niets extra’s nodig hebt. De meeste voedingsstoffen krijg je op een natuurlijke manier met gezonde voeding binnen. Toch is er niets mis mee om juist in deze tijd te suppleren.

    Deze 5 voedingsstoffen zijn essentieel:

    • Vitamine D
      Onder invloed van zonlicht wordt er in je huid vitamine D gevormd. In de zomer zou je dus zeggen dat we genoeg vitamine D aanmaken toch? Nou … dat zou je denken, maar aangezien we ons altijd insmeren met minimaal SPF 30, wordt de vitamine D aanmaak vermindert met 95%, soms zelfs 99%.
      Vitamine D kan opgeslagen worden in je vetcellen. Een donkere huid maakt ook minder snel vitamine D aan. Ook mensen met overgewicht hebben vaak een vitamine D tekort, omdat de aanwezige vitamine D verdeeld is over meer lichaamsvet.
      Vitamine d is belangrijk voor veel functies in ons lichaam. Zo vertraagt vitamine D het proces van botontkalking. Vitamine d speelt een belangrijke rol in de gezonde werking van ons immuunsysteem. En bij het ouder worden, heeft vitamine D een positieve invloed op je spierkracht. Vitamine D is enorm belangrijk voor het voorkomen van melanomen. Dus maak het jezelf makkelijk en slik dit supplement het hele jaar door!
    • Jodium
      In de zomer eten we graag salades, fruit en bbq producten. Kans ik groot dat je minder brood eet. Brood is echter de grootste leverancier van jodium door gejodeerd bakkerszout. Eet je glutenvrij? Dan heb je zeker jodium nodig om je schildklier goed te laten functioneren.
      Je vindt jodium verder in zeewier, schaal- en schelpdieren.
    • Omega-3
      De werking van Omega-3 vetzuren zijn belangrijk voor je binnenkant. De bescherming tegen hart- en vaatziekten zijn inmiddels bewezen. Maar ze beschermen ook je huid van binnenuit tegen bijvoorbeeld de oxidatieve stress van de zon. Je hebt dus in de zomer een hogere behoefte aan Omega-3.
    • Probiotica
      Onze darmflora is in de zomer niet bepaald top. Zwemmen in natuurwater, reizen naar verre landen … het werkt vaak direct op je darmgestel. Gefermenteerde voeding, zoals zuurkool, zorgt ervoor dat je darmflora zo gezond mogelijk blijft. Maar zuurkool in de zomer eten de mensen vaak niet. Misschien is Kimchi iets voor je?
    • Prebiotica
      Vezels en bacteriën zorgen voor een betere vertering en weerstand.Als je veel geraffineerde suikers eet, voedt je niet alleen de bacteriën, maar ook schimmels. Prebiotica zorgen ervoor dat de bacteriën in je darmen wel goede voeding krijgen en zich beter kunnen vermenigvuldigen. In de winter is dit niet zo moeilijk. Dan eten we genoeg courgettes, wortels, broccoli, bloemkool en groene bladgroenten.
      Maar in de zomer wordt dat nog wel eens lastig. In deze producten vind je goede vezels: bananen, perziken, abrikozen, druiven, bessen, rode bieten, prei, lente-ui en asperges.

    In Lovitran® vind je je dagelijks benodigde vitamine D en Omega-3.